Koulutus järjestetään vuonna 2025-2026, ja se koostuu kolmesta vaiheesta:
1. Koulutustilaisuus omalla koululla (2–3 h)
Koulutus alkaa opettajille suunnatulla innostavalla työpajalla, jossa perehdytään LUMA-strategian ja opetussuunnitelman yhteyteen, kokeillaan PDEODE-menetelmää oppijan roolissa ja suunnitellaan oman koulun Tiede ja tekniikka -päivää.
2. Teemapäivän toteutus koulussa
Koulutuksen oppimistehtävänä jokainen osallistuva koulu toteuttaa oman Tiede ja tekniikka -päivän. Päivä voi rakentua luokkakohtaisista projekteista, rastiradoista, rakentelupajoista tai koko koulun yhteisestä keksintötapahtumasta – koulun omalla tyylillä ja resursseilla.
Oppilaat pääsevät tutkimaan, rakentamaan ja esiintymään: he voivat esimerkiksi pukeutua tutkijoiksi, insinööreiksi tai arkkitehdeiksi ja esitellä omia keksintöjään muille.
3. Reflektio ja materiaalien jakaminen (etänä tai lähinä)
Koulutuksen lopuksi (Toukokuussa, täsmentyy) kokoonnutaan jakamaan kokemuksia, dokumentoituja esimerkkejä ja valokuvia yhteiseen materiaalipankkiin. Tavoitteena on vahvistaa yhteisöllistä kehittämistä ja levittää hyviä käytänteitä muiden koulujen käyttöön.